Lage innholdsstrategi til bloggen.
S

Starte blogg? Slik lager du en (enkel) innholdsstrategi før du begynner

Å starte en blogg kan virke ganske overveldende om du ikke har vært borte i det før, men med litt god gammeldags planlegging går det som regel veldig greit – kanskje blir det til og med litt gøy?!

Du sitter en kveld og er skikkelig gira, setter opp domene og finner design, skriver og publiserer kanskje ditt første innlegg, og leserne renner inn og produktet ditt selger fire ganger så mye som vanlig, og du legger deg med et smil om munnen.

Så våkner du neste dag og skriver enda et blogginnlegg og det samme gjentar seg, bare at denne gangen selger du ti ganger så mye som vanlig. Og sånn fortsetter det helt til du er milliardær og kan betale noen for å blogge for deg i stedet.

Hehe nei, det er vel ikke helt sånn det funker. Det dummeste du kan gjøre, om vi skal være helt ærlige her, er faktisk å starte en blogg for bedriften din uten en plan.

Hva skal du skrive om? Hvorfor skal du skrive om det? Hvordan skal du få folk til å lese det? Hvordan skal du forsikre seg om at du vil kunne levere innhold jevnlig over lengre tid?

Du trenger en innholdsstrategi.

Blogging skal være gøy, men jeg lover deg, det er ikke noe gøy å sitte en kveld og tvinge deg selv til å prøve å skrive noe, fordi du , ford du ikke har klart å publiserte noe nytt på flere uker, kanskje til og med måneder.

Bestem deg for en plattform

Det er ikke lenger kun skriftlig blogg som gjelder. Kanskje funker ditt budskap bedre på videoformatet gjennom YouTube (den nest mest brukte søkemotoren etter Google)? Eller er det bedre at du starter en podkast? Kanskje du rett og slett kun skal satse på nyhetsbrev? Finn ut hva du er komfortabel med, diskuter med andre, og finn ut hva du vil satse på.

Det er likevel viktig å huske på at om du satser på for eksempel podkast eller nyhetsbrev er det lurt å ha en blogg for å dele nye episoder eller oppfordre folk til å melde seg opp på e-postlista. En podkast eller et nyhetsbrev i seg selv er ikke søkevennlig, og for å bli synlig i Google er det fint å ha for eksempel en bloggplattform å markedsføre de på.

Lag en struktur

Noe som har hjulpet meg veldig når jeg har vært i villrede når det kommer til denne nettsiden, er å sette meg ned og skrive ned et par hovedtemaer jeg vil fokusere på, samt underkategorier til disse. Det hjelper som regel både på motivasjonen og kreativiteten å få struktur på tankene og ideene. På den måten er det lettere å holde fokus på det som er viktig og ikke ende opp med å føle at en må gjøre og skrive om alt.

Hva skal bloggen din handle om? Hvilke temaer brenner du for? Hva er formålet? Om du for eksempel vil blogge om mat, kan hovedkategorier være ting som middag, frokost, lunsj og så videre, deretter underkategorier som supper, gryteretter, omeletter… Du skjønner tegninga.

Jo færre hovedkategorier du har, jo enklere vil det bli å strukturere innholdet ditt. Ved å sette enkle regler for deg selv, vil det bli lettere å finne temaer å skrive om. På den måten blogger du på dine egne premisser – ikke leserens. Å prøve å nå alle vil kun resultere i at ingen vil kjenne seg igjen.

Ikke vær hun på ungdomsskolen som prøvde å bli likt av alle og dermed aldri turte å ytre egne meninger eller stå opp for seg selv eller andre (meg — ikke vær meg på ungdomskolen).

Det nytter ikke å prøve å nå alle. Vær dritgod på noen temaer, og posisjoner deg som en ekspert på det. Uansett hvor snevert det er, finnes det mennesker som er ute etter AKKURAT det du skriver om.

Hvem skal du skrive for?

Å vite hvem du snakker til er viktig. Ikke bare burde det påvirke måten du skriver på, men også for hvordan du utformer bloggen din. Hva slags bilder skal du bruke? Hva slags titler? Er personene du prøver å nå morsomme folk som blir trigget av humor? Er de glad i kaffe? Liker de at du skriver faglig eller lett og ledig?

Om leserne føler at du snakker direkte til dem, er det også mer sannsynlig at de kommer tilbake for mer ved en senere anledning.

For eksempel er et godt triks å se for deg en person du faktisk kjenner, som kan passe til din målgruppe. «Kvinne 20-45» er for eksempel alt for bredt. Tror du kvinner på 20 og kvinner på 45 har de samme bekymringene eller utfordringene? De har ikke det, vettu.

I stedet for å kalle det målgruppe, kall det en «personas». Sett på et fjes, en gjennomsnittsalder, et yrke, et par interesser, tekniske ferdigheter eller andre ting som er relevant for din nisje, så vil du se at det er mye enklere å både skrive og finne på ting å skrive om.

Synes du dette er vanskelig, kan du prøve å finne en ekte person, for eksempel en tidligere kunde, og spørre og grave litt om dem. På den måten vet du akkurat hvem du prøver å nå og påvirke med innholdet ditt, hva deres utfordringer er samt hva som skal til for at de legger igjen den kortinformasjonen 😉

De kvinnene mellom 20 og 45 kan for eksempel ha totalt ulike økonomiske utgangspunkt, som igjen vil påvirke hva de har råd til å betale for produktet eller tjenesten din.

Gjør grundig og løpende research

Facebook-grupper, YouTube, forumer, magasiner – det finnes en haug av steder der du kan gjøre god research på din nisje før du begynner å skrive. Finn ut hva dine personas lurer på, interesser seg for, engasjerer seg i. Hvilke problemer har de? Klarer du å finne ut dette vet du også hva de søker på i Google — og vet du hva de søker på i Google er det ikke mer å lure på.

Se om du kan finne mønster i de bloggene du selv finner interessante: hva slags innlegg klikker du deg inn på oftest selv? Sjansen er stor for at dine egne personas trykker seg inn på og leser de samme artiklene.

Og husk at du ofte vet mer enn du tror. Du skal ikke undervurdere leseren ved å overforklare, men ofte sitter du inne med mye mer informasjon enn dem, så ikke overkompliser ting. For eksempel er søkemotoroptimalisering noe som faller meg veldig naturlig, selv om jeg vet dette er noe mange synes er vanskelig. Da er det veldig naturlig å lage en enkel guide på dette.

Bruk en innholdskalender

Noe jeg alltid anbefaler til andre, er å planlegge innhold i god tid. For oss som blogger om spesifikke temaer er forhåndsplanlegging en viktig metode for å få god flyt i publiseringen.

Sett deg ned og ta en økt med planlegging. Hvor ofte vil du publisere i måneden? Hva om du skulle planlegge titler for tre måneder fremover, hvor mange titler trenger du da? I hvilken rekkefølge burde de publiseres?

Bare det å ha titlene klare vil gjøre det mye enklere for deg å sette deg ned og begynne å skrive, for du slipper hele den nedslående prosessen med hva faen skal jeg skrive om i dag? Å blogge bare fordi det er lenge siden sist er liksom ikke det mest motiverende utgangspunktet.

Er du inni en veldig kreativ periode kan det også være en god idé å skrive ferdig masse innhold på forhånd. Det er tidkrevende, men vil også garantere en jevn strøm med innhold på bloggen din en god stund fremover, som alltid er en god idé. (Bestem deg på forhånd for hvilke dager i uka/måneden du skal publisere, så blir du ikke overivrig og publiserer hver eneste dag i fem dager for deretter ikke publisere noe på tre måneder. Been there, done that hehehe.)


Det viktigste er at det skal være gøy. Du burde kose deg med bloggingen, ellers kommer du aldri til å klare å fortsette (det er fakta). Det skal ikke føles som en byrde. For meg er det morsommere å blogge når jeg har en plan.

Finn ut hva som funker for deg, prøv litt forskjellig, og ta det som det kommer. Men ikke for mye som det kommer — alltid ha en plan!

Hva er din største utfordring når det kommer til blogginga?

CategoriesUkategorisert
  1. Martine says:

    Skikkelig gode tips! Jeg har lenge tenkt på hvem min personas er, og hvilken nisje jeg burde velge. Har blogget i snart åtte år nå og fremdeles ikke funnet ut av det, oh well.

  2. Pingback:12 feil du gjør når du blogger om bedriften din | Bloggbar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *