Meningen med Bloggbar er å hjelpe deg å få organisk synlighet på nett, men hva er det egentlig? Den korte forklaringen er at organisk synlighet er synlighet du ikke betaler for. Den lange forklaringen… kommer her. 👇
Organisk versus betalt synlighet
Organisk trafikk er den trafikken som kommer til nettsiden din fra ubetalte kilder; altså kommer ikke trafikken fra annonser. Betalt trafikk kommer fra annonser, enten på sosiale medier, i Google-søk eller andre digitale medier.
Betalt annonsering er viktig for å få rask trafikk, og du kan lage målgrupper på det meste, helt ned til et menneskes favorittkarakter i RuPaul’s Drag Race! Om du har på sporing på annonsene dine kan du også målrette annonseringen såpass detaljert at du kan sende kundene dine ned en salgstrakt, uten at de vet det selv engang.
Betalt annonsering kan være både gøy og innbringende, men du risikerer også å bruke penger på mennesker som ikke er interesserte i produktet ditt, eller så er de kanskje interesserte, men ikke kjøpsklare. Betalt annonsering kan være dyrt, tidkrevende og vanskelig arbeid, og er ikke noe som nødvendigvis bygger merkevare over tid. Legger du også all din lit på sosiale medier for å få inn trafikk til nettstedet ditt, er du utrolig sårbar om disse kanalene skulle bryte sammen (hei, det skjer stadig vekk, *skuler på Instagram*).
Om vi legger til at over 70 prosent av mennesker heller henter informasjon fra en blogg enn tradisjonell markedsføring, så er det vel ingen tvil om hva du burde gjøre.
Organisk synlighet er fortjent synlighet
En rapport fra McKinsey & Company viser at 80 prosent av kunder nå foretrekker å handle digitalt. Da er det vel ikke lenger noen tvil (håper jeg) om at det er viktig å være synlig nettopp der de potensielle kundene søker informasjon: i søkemotorene.
Når du har et problem du trenger å løse, hvor går du (bortsett fra til mamma)?
La oss si du nettopp har fått deg valp, men uansett hvor hardt du prøver, nekter den å tisse ute. Hva gjør du? Jo, du spør Google.
hvordan få valpen stueren har gjennomsnittlig 140 søk i måneden i Google, men i underkant av kun 4 000 søkeresultater. Til sammenligning har hvordan få valpen til å tisse ute 195 000 treff i Google-søk, men gjennomsnittlig er det kun 10 som søker på dette…
140 søk virker kanskje ikke som mye, men om du klarer å konvertere disse 140 menneskene til å se på deg som en bransjeekspert, vil sjansen for å kunne selge til dem høynes betraktelig.
Om du jobber med utstyr til hund, er dette en suveren mulighet til å bygge merkevare som en ekspert på temaet hunder. Uten å gå for dypt inn i viktigheten av søkeordsanalyser (som er en helt egen artikkel jeg må skrive) ser du at det er massive muligheter her. Jeg kan ikke presisere nok hvor viktig det er å være synlig i søk!
Ved å ha en blogg kan du posisjonere deg som en ekspert i ditt felt, og ved å være oppmerksom på hva din kundegruppe lurer på, hvilke spørsmål de stiller seg og hvilke problemer de må løse, kan du være den gode vennen som stiller med svarene.
Jeg liker å si at organisk synlighet er fortjent synlighet, fordi det er et resultat av at du har gjort en god jobb med å svare på det søkerne lurer på.
Hvordan definerer Google hva som skal komme øverst i resultatene?
Først crawler Google alle nettsteder og går igjennom alt innholdet på siden. Deretter indekseres dette innholdet, slik at det plasseres på riktig plass. En vanlig sammenligning er biblioteket. Du kommer inn og spør bibliotekaren om de har en bok. Bibliotekaren vet da akkurat hvor hen skal lete, fordi noen har indeksert alle bøkene på forhånd. Deretter forteller hen deg hvor du skal gå for å finne det du leter etter
Les mer: Hva er SEO? Søkemotoroptimalisering for nybegynnere
Merkevarebygging i stedet for salg
Når du skal bruke en blogg for å bygge organisk synlighet, handler det ikke om å selge. Ja, målet i enden av tunnelen er å selge tjenester eller produkter, men innholdet du skriver på bloggen din burde fokusere på å hjelpe. Det handler om å bygge tillit ved at du tilbyr godt, relevant innhold uten å kreve noe tilbake.
Venner og familie er fortsatt den gruppen vi som forbrukere stoler mest på, så målet burde være å bli en venn; en person de liker, verdsetter og stoler på. Ikke sant?
Ja, det finnes mange som søker etter konkrete produkter i Google. Om du har de produktene, så ønsker vi selvfølgelig at nettopp din produktside skal være synlig i søk, men det er vel så viktig å bygge tillit over tid, og å bygge merkevare rundt deg og din bedrift.
Rett innhold, rett tid, rett sted
Betalt annonsering kan gjøre produktene og tjenestene dine synlig for massive folkemengder, men du risikerer også å treffe riktig person på feil tidspunkt. Kjenner de ikke til deg, merkevaren eller produktene dine i det hele tatt, er sannsynligheten for at de er kjøpsklare når annonsen din kommer opp, ganske smal. Med betalt annonsering er du aldri garantert at idealkunden din er åpen for påvirkning.
Det er derfor jeg synes det er så utrolig viktig å være synlig i søkemotorene, fordi det da egentlig er så godt som garantert at du treffer rett person til rett tid. Det gjelder bare å være tilstede med rett innhold!
Ved å være synlig i søkeresultatene i Google, får du gratis hjelp til å spre budskapet ditt. Om du selger produkter eller tjenester, jobber frivillig, har en spennende hobby eller hva enn det måtte være: Du har noe andre vil ha, og det er opp til deg å gjøre det så enkelt som mulig for dem å finne deg.
Vi har nok av tid til å dypdykke i søkemotoroptimalisering og alle tiltak du kan gjøre for å bli synligere i søk, men er det ett budskap jeg håper du sitter igjen med etter å ha lest denne artikkelen, så er det dette:
Organisk synlighet handler om å være tilstede når noen stiller et spørsmål du kan svare på!