Blogger feil. Kvinne i seng med Macbook.
1

12 feil du gjør når du blogger for bedriften din

Det er ikke meningen at blogging skal være en jobb. Det skal være gøy og inspirerende. Men faller du ned disse hullene gjør det bloggingen mindre morsom for både deg og dine potensielle kunder. Her har jeg satt sammen en liste over feil jeg selv har gjort. Noen av de har jeg lært av, mens andre må jeg stadig minne meg selv på, for å ikke gjenta de.

1 | Du fokuserer på deg selv

Hele poenget med en blogg er å bringe trafikk inn til siden din. For å få trafikk inn på siden din må du skrive innlegg som løser leserens problem.

Du må svare på spørsmålene dine potensielle kunder stiller i Google. Med andre ord kan du ikke fokusere på deg og ditt, men de potensielle kundene dine. Hva kan du skrive om som løser deres problem?

Du må gjøre deg selv og bloggen din til the place to go når noen lurer på noe innen din nisje. Klarer du det, lovet jeg at salgene vil følge etter.

2 | Du er en perfeksjonist

Du sitter og redigerer det samme innlegget, det samme avsnittet, den samme setningen, igjen og igjen og igjen. Den kan da alltids bli litt bedre? Om du kjenner deg igjen, da har du falt i perfeksjonistfella. Du kommer aldri til å bli fornøyd!

Det gjelder å lære seg å slippe kontrollen. Kanskje er ikke innlegget perfekt, men det er bra nok. Og noen ganger er det viktigere å få innlegget ut fort, enn at det er perfekt — for det kommer det faktisk aldri til å bli.

3 | Du skriver «tomme» innlegg

Vi har alle vært der, følelsen av at du skrive noe er så overveldende at du faktisk bare skriver noe. «Hei, ville bare sjekke inn. Her har det ikke skjedd noe spesielt siden sist.» OK. Har du ikke noe å skrive om? La det heller være. Eventuelt se punkt 6.

4 | Du sammenligner deg med andre

Det vil alltid være noen som tar bedre bilder enn deg, publiserer oftere enn deg, har en klarere rød tråd, kommer opp med flere gode ideer og så videre. Det vil aldri nytte å sammenligne deg med andre du ser opp til, du kommer aldri til å bli fornøyd. Bli heller inspirert, og lær av dem.

5 | Du tror ikke Google er noe for deg

Om du vil bli lest av flere, og skaffe et publikum som engasjerer seg i innholdet ditt, så må du ta i bruk søkemotoroptimalisering (SEO). Du tenker kanskje at å ligge høyt i Google ikke har noe å si for bloggen din, at du ikke vil få noe trafikk derfra, men det er feil. Om du klarer å få en høy plassering på de temaene du skriver om, vil du ikke bare få trafikk fra Google, men du vil få relevant trafikk. Og det er det som er nøkkelen for å gjøre tilfeldige lesere til trofaste kunder!

6 | Du venter med å skrive til inspirasjonen slår til

Det er dette jeg har brent meg på mest gjennom årene, som har resultert i flere bloggpauser enn jeg kan telle. Ikke vent på at inspirasjonen skal dukke opp, du kommer til å vente for evig. Jobb heller rundt det, skriv flere innlegg på de dagene du virkelig er inspirert, så vil du alltid ha en buffer med innlegg.

Les hvordan du lager en innholdsstrategi her.

7 | Du skriver ikke ned ideene når de kommer til deg

Det virker kanskje åpenlyst, men på et eller annet tidspunkt har du garantert tenkt: «Hva i all verden var den sykt gode ideen jeg hadde i går kveld, som hadde blitt så sykt bra?» Alltid ha et notat på mobilen, eller en skrivebok i nærheten, og skriv ned alle ideene du kommer på, når du kommer på de.

Er du som meg tenker du sikkert ofte at du kommer til å huske den skikkelig gode ideen senere, fordi den er jo så god, men… du vet like godt som meg at det ikke stemmer.

8 | Du publiserer ikke jevnlig

Det er trist å si det, men publiserer du ikke jevnlig er det fare for at de faste leserne glemmer deg. Du vil at leserne skal bli hekta, du vil at de skal komme tilbake, men det kommer ikke til å skje om de blir vant til at du aldri publiserer. Til og med de mest trofaste kommer til å slutte å stikke innom.

Poenget er heller ikke at du må publisere ofte, det må bare være jevnlig. Bestem deg for en fast dag i uka, eller to/tre faste dager i måneden, så vil du kunne «trene» opp leserne dine til når de kan forvente noe nytt fra deg.

9 | Du bruker irrelevante titler

Har du opplevd at du skriver et helt fantastisk blogginnlegg som du er sikker på at vil gi masse verdi til leseren, men så trykker du publiser, og leserne uteblir? Mest sannsynlig har du en tittel som verken er relevant eller interessant nok til at leserne er villige til å bruke tid på den. Mengden med innhold på nett øker drastisk, mens konsentrasjonsevnen vår er stadig synkende. Det gjelder å skille seg ut, og trigge noe hos de potensielle leserne.

Slik skriver du bedre titler.

10 | Du setter urealistiske krav til deg selv

Noen ganger, når jeg er skikkelig inspirert og full av kreativ ‘juice’, starter jeg nye spalter på bloggen, lover leserne at jeg skal publisere så og så mange ganger i løpet av en uke, sier at fra og med nå skal jeg lage masse video og så videre. Det føles som jeg kan vinne verden, og det skal alle vite.

Men så går det tre dager, og jeg er tilbake på bunn. Du vet, når du så vidt klarer å presse ut 200 ord i løpet av en uke og i hvert fall ikke har tid til å sette deg og lage /video/.

Ikke sett urealistiske krav til deg selv. Kjenn etter på kroppen hva du vet med deg selv at du kan levere, og hold deg der. Om kravene til deg selv blir for høye, kommer du til å miste gnisten etter hvert, for det vil ikke lenger være moro.

Har du lyst til å lage video? Kjør på, lag en video, men ikke lov å levere én video i uka heretter, før du i det hele tatt har testa om det er noe du synes er gøy.

11 | Du svarer ikke på kommentarer

Om leserne dine føler seg ignorert, eller utelatt, tror du de har lyst til å kjøpe fra deg?

Svar på kommentarene du får, alle sammen. Du prøver å lage et samfunn her, du vil at leserne dine skal stole på deg, stole på at du har peiling i en nisje de selv ikke har så mye kunnskap om.

Å svare på kommentarer er det minste du kan gjøre — og det enkleste.

12 | Du lar gamle innlegg visne og dø

Er du en sånn som skriver et sykt bra innlegg, deler det på sosiale medier, ser trafikken øke betraktelig den ene dagen, for så å la innlegget leve sin gang, og aldri gjøre noe med det igjen? Ikke bra.

Ikke ta for gitt at alle får med seg artiklene dine i første omgang. Mest sannsynlig har du en skikkelig gullgruve med innlegg bak deg, som fortsatt kan gi mye verdi til mange mennesker. Les igjennom, oppdater teksten om det trengs, og del det på nytt. Leserne dine vil takke deg.

Bilde av Nicole Honeywill.

CategoriesUkategorisert
Etiketter
  1. Martine says:

    Det med å oppdatere oftere prøver jeg å bli flinkere på. Det er jo så viktig! Ellers vet jeg viktigheten av SEO og gode titler, men jeg er ikke så flink på det i praksis. Håper du skriver masse om det. Teach me your ways haha!

  2. Milla says:

    Oj. Jeg kjente meg igjen i alle feil her egentlig. Bortsett fra å kommentere tilbake, der føler jeg at jeg er god 🙂

    On another note: FOR en fin side. Gleder meg til å følge med videre <3

    1. Milla says:

      Jeg spør i tillegg: hvordan skal man kommentere tilbake nå? Før var det ved å gå til kommentator sin blogg, jeg ser nå at de fleste svarer på sin egen. Så hva er fasiten? Hva er det beste?

      1. Jeg tror de aller fleste nøyer seg med å svare på sin egen, da det kan bli mye jobb å gå innom alles sider der og da, for å svare, om det er mange kommentarer. Mange større bloggere får jo inn haugevis, og da er det mye enklere for dem å svare direkte på sin egen.

        Derimot tror jeg en burde ha en slags løsning, slik at de som har kommentert får en notis eller mail eller lignende når de får svar, for det er jo svært sjeldent noen faktisk går tilbake på alle bloggene de har kommentert på for å se om de har fått svar ?

  3. Gitte says:

    Jeg lurer på om jeg skal begynne å blogge (igjen) – og da kommer disse tipsene godt med! Det er så lenge siden nå at jeg nesten har glemt at jeg en gang hadde en blogg. Å poste jevnlig uten å produsere innholdsløse innlegg virker som en kunst!

    1. Haha, ja. Jeg merker selv at det er vanskelig å publisere jevnlig på min personlige. Bloggbar er i det minste en nisje, så jeg vet i det minste hva slags innhold jeg BURDE skrive.

      Men JA, begynn å blogge igjen. Gøy!

  4. U says:

    Veldig godt innlegg med masse gode tips! Gleder meg til å følge med videre så jeg kan lære om SEO, blant annet. Det forstår jeg meg ikke på. Det å skape klikk-vennlige titler kan også være vrient.

    Ser frem til utviklingen av Bloggbar! Dette blir en kjempenyttig krok på internett, hurra!

  5. Pingback:Søkemotoroptimalisering for nybegynnere | Bloggbar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *