Anatomien bak et blogginnlegg som faktisk blir lest kan høres komplisert ut, men kan du (jukse)reglene er det egentlig ganske rett frem.
Sett bort ifra at kvaliteten på selve teksten burde holde en viss standard, finnes det mange ting du kan gjøre for å få innholdet ditt lest. Jeg vil nesten si at du faktisk kan «lure» leserne til å tro at du skriver bedre enn du egentlig gjør, om du tar til deg disse tipsene. Dristig påstand? Prøv selv!
1. En god tittel
Det er vanskelig å skrive et blogginnlegg, men det er enda vanskeligere å skrive en god tittel. Tro meg, tittelen er det vanskeligste jeg må komme opp med når jeg skriver. Men, det er egentlig – i teorien – ganske enkelt: Tittelen skal avsløre hva leseren får når de trykker seg inn på artikkelen.
Er tittelen for vag vil det ikke fange interessen til de riktige leserne – og det er jo disse du vil ha, for det er disse som kommer tilbake. Om tittelen derimot lover for mye, kan du risikere at leseren blir skuffet om de ikke får det de forventer.
Noen elementer i en tittel som bidrar til flere klikk:
2. 300 ord eller mer mer mer
Det er ikke lenger kort og godt som gjelder. Google vil ha lange, grundige artikler om både det ene og det andre. Grunnen til det er at de mener det er vanskelig å levere noe av virkelig verdi i en tekst på mindre enn 300 ord. Det stemmer nok. Et perfekt blogginnlegg er langt nok til å tilby noe verdifullt for de som leser det, samtidig som det vet å stoppe når det som skal bli sagt er sagt.
Tips: Få noen i målgruppen til å lese gjennom teksten din. Hva synes de? Kom du fort nok til poenget? Utelot du informasjon som burde ha vært med? Her er det mye informasjon å hente.
3. Flere avsnitt og mellomtitler
Når du skal skrive et blogginnlegg er det viktig at du deler opp teksten i flere avsnitt med relevante mellomtitler. Dette vil gjøre innlegget ditt mer oversiktlig og lettere å lese. Det gjør det også enkelre for leseren å hoppe rett til det som er relevant for dem (og det er alltid en god deal).
Har du et tall i tittelen vil leserne automatisk tenke at de skal få en liste. Om de klikker seg inn og ser at artikkelen /ikke/ er delt opp som en liste vil de ganske sannsynlig scrolle seg gjennom og føle seg snytt. De kommer til å lete etter en spesifikk liste som svarer på akkurat det tittelen lover, og når de ikke får det… ja, da kan det gå skikkelig gæ’li.
4. Gode bilder
Dette kan ikke bli sagt mange nok ganger: Har du ingen bilder på siden din, vil du heller ikke få mange lesere. Så fremt det ikke er rapporter du skal dele, trenger vi leserne litt visuell stimuli, ellers kan det fort bli sørgelig – både på bloggen og på lesertallene. ?
Dette har også en innvirkning på hvor mange som gidder å klikke seg inn. Du kan ha en fantastisk tittel og killer tekst på sosiale medier, men om bildet er dårlig vil nok klikkene holde seg på god avstand, enda du lokker med godterier!
Tips: Er du ingen fotoentusiast kan du heller bruke gratis bilder fra Internett. Det finnes mange nettsider å velge mellom, og flere av dem krever faktisk ikke en eneste krone fra deg for å bruke bildene. Og det beste av alt er at bildene faktisk er gode!
5. Flere komponenter
Teksten din vil bli mye bedre likt av leserne om den ikke ser så overveldende ut ved første øyekast. Er du flink til å bruke andre komponenter enn bare tekst og bilde, for eksempel punktlister og sitater, vil du nærmest kunne høre leserne slippe ut et sukk av lettelse når de klikker seg inn.
Bruk noen av disse komponentene for å bryte opp teksten:
Så, som du ser, handler egentlig ikke det å skrive et godt blogginnlegg så innmari mye om selve skrivingen. Ja, det hjelper, men er strukturen god og rammeverket bra er det utrolig hvor mye du egentlig kan komme unna med!
Bilde fra StockSnap.