Oppdatert 16. februar 2022.
Visste du at det publiseres over 7,5 millioner blogginnlegg hver eneste dag? Det er 28 millioner i uka, over 112 millioner i måneden, og ikke spør hvor mange det er i året. Du har mildt sagt litt konkurranse når det kommer til blogginga. Heldigvis slipper vi i lille Norge å kjempe mot hele den engelsktalende delen av /the internet/, men du får likevel 7,2 millioner treff om du søker på «skrive gode titler». Det er konkurranse nok!
Hvordan skal du så få akkurat ditt blogginnlegg til å stå ut i mengden? Hvordan får du folk til å klikke seg inn på nettopp din artikkel? Ja, du gjetta det kanskje, det er så klart ved hjelp av titler. Det finnes ingen vei utenom. En god tittel vil være det som får nettopp ditt innhold til å skille seg ut, fordi en god tittel er en jævlig god tittel!
Titler er skumle. Jeg synes titler er noe av det vanskeligste ved det å skrive. Enten er de for korte, for lange, for intetsigende, for avslørende, for… glorete. Det er mange regler, men det er ikke alle du trenger å følge. Du kommer langt ved å følge magefølelsen, men når magefølelsen tar slutt er det greit å ha noen spilleregler i bakhodet.
1 | Hold det relevant, hold det du lover
Litt for ofte seg jeg toppbloggere forfalske titlene sine. Naturligvis, de lever av annonsepenger og annonsepenger er ofte et resultat av mange klikk, så de føler de må gjøre ethvert blogginnlegg til noe sensasjonelt. Men når teksten ender opp med å handle om noe helt annet enn det tittelen foreslår, er det en strålende måte å bryte tilliten leserne dine har til deg.
Som selvstendig næringsdrivende er du avhengig av at leserne dine – de potensielle kundene dine – har tillit til deg. De må virkelig tro på at du vet hva du driver med, og de må ta deg seriøst.
I stedet for å prøve å sjokkere leserne inn til artikkelen, bruk triggerord som «ultimat», «gratis», «eksklusiv» og så videre. Spill på den naturlige nysgjerrigheten hos mennesker, i stedet for å ljuge. Med andre ord: ikke vær redd for å være sensasjonell, innholdet ditt er bra nok til det – men husk å likevel holde det relevant.
2 | Bruk tall og lister
Vi mennesker tiltrekkes tall i titler, fordi det gir oss en assosiasjon til logikk. Hjernen vår vil se på tittelen og automatisk tenke at innholdet er organisert og logisk. Derfor vil titler med tall gjerne generere flere klikk enn de uten.
Dette er også grunnen til at mange markedsførere skriver 1-12 som tall og ikke bokstaver i titler, selv om å skrive de med bokstaver ville vært mer grammatisk korrekt.
3 | Klammer
På samme måte som tall i titler tiltrekker seg underbevisst oppmerksomhet, gjør parentes det samme. Bruk den gjerne som en mulighet til å gjøre tittelen litt morsommere, eller røpe noe ekstra om teksten. «Hvordan skrive gode titler (når gode titler vil skrive deg)» eller noe sånt… Neida, det var ikke så morsomt, men du skjønner hva jeg mener.
4 | Still spørsmål
«Hvordan», «hvorfor», «hvem» og «hva» er alle ord som vil appellere til de som vil tilegne seg kunnskap. Du vil også trigge leserens nysgjerrighet, som igjen gir hen en grunn til å klikke seg inn og lese videre.
Sett deg ned og lag en liste over alle spørsmålene du kan komme på å stille om temaet du skriver om. Ingenting er for smått; ikke ta for gitt at andre kan like mye som deg (det kan de garantert ikke). Be også gjerne om hjelp fra noen som tidligere har vist interesse for tjenestene eller produktene dine. På den måten får du sett din egen bedrift litt fra utsiden – kanskje er det noen helt åpenbare spørsmål du ikke har tenkt over at burde besvares?
5 | Snakk direkte til og med mennesker
Om jeg kun kan gi deg ett skrivetips i hele verden, vil det være å bytte ut «man» med «du/de».
«Slik skriver man en god tittel» versus «Slik skriver du en god tittel». Ser du forskjellen? Føler du ikke den siste der langt inn i sjela?
Man kan være hvem som helst. Du vil jo vite hvordan nettopp DU kan skrive en god tittel. Ikke kom her og fortell meg at du er uenig. Ved å bruke det mer generelle «man» skaper du en distanse mellom deg og leseren din som du ikke ønsker. Du fjerner det menneskelige ved dem, og de merker det. Snakk direkte til menneskene du prøver å nå, og de vil føle mer tilhørighet til både deg som person og innholdet ditt (og føler de mer tilhørighet til innholdet ditt føler de også mer tilhørighet til produktene eller tjenestene dine).
Hva slags inntrykk dine potensielle kunder sitter igjen med etter å ha lest bloggen din, er med på å skape inntrykket de sitter igjen med rundt deg og din bedrift. Snakk til dem som du selv vil bli snakket til!