Når noen googler et problem, vil ikke du være der og tilby dem løsningen?
Ordet blogg er fortsatt avskrekkende for mange, men om du selger et produkt eller en tjeneste på internett uten å ha en, går du glipp av en massiv gullgruve av potensielle kunder. Jada, sosiale medier er the shit og kommer til å være det i lang tid, men når du lurer på noe, søker du på Facebook eller søker du på Google?
1. Du får målrettet deg mot en spesifikk gruppe (dine potensielle kunder)
Selve bloggen eksisterer faktisk ikke for å selge, men for å bygge merkevare ved å levere verdifull informasjon til dine potensielle fremtidige kundene. Ved å bygge opp tilliten deres ved å alltid ha de gode svarene og løsningene, er det mye mer sannsynlig at de kommer til deg for svar igjen og igjen, og til slutt kanskje legge igjen penger hos deg.
En blogg er en veldig trygg måte å snakke om nisjen din på, uten å bli masete. Det er en veldig god måte å varme opp potensielle kunder på, i stedet for å måtte jage ned uinteresserte personer og tvinge produktene og tjenestene dine på dem. Med godt innhold kommer de relevante kundene til deg — så kan du lene deg tilbake og la det gode innholdet ditt stå for oppvarmingen.
2. Du blir synlig der drømmekunden oppholder seg
La oss si du driver en dyrebutikk på nett. Hadde det ikke vært sykt fett om det er din nettside som dukker opp når noen søker på hvordan de skal klippe klørne til den ville hunden sin? Om du har skrevet en artikkel med fem tips til hvordan de kan gjøre akkurat det, samt lenker til produkter du anbefaler fra din egen nettbutikk, så er jo det helt vilt kundeservice. De får bokstavelig talt alt de trenger servert på et sølvfat. Folk liker sånt!
3. Du får etablert deg som en ekspert innenfor din nisje
Du sitter inne med så mye informasjon andre ikke sitter inne med! Og om det så er noen andre som sitter inne med den samme informasjonen, så er de ikke deg. De kan ikke formidle det slik du gjør, de har ikke samme erfaringer eller den samme tilnærmingen til ting som du har.
Med en blogg har du en fantastisk mulighet til å vise hva du kan. Svar på de vanligste spørsmålene kundene dine har (og ikke visste de hadde), og posisjoner deg som en autoritet i deres øyne.
Og det beste av alt? Du trenger ikke vite alt med en gang. Etter hvert som du lærer hva dine potensielle kunder trenger, lærer du og utvikler deg du også.
Les mer: 5 tips til å skrive et blogginnlegg som faktisk blir lest
4. Du får vist deg fra din menneskelige (beste) side
It’s all about merkevare. Om du våger å dele din historie, å dele ærlig om feil, om seire, om opp- og nedturer, da bygger du en tillit med publikummet ditt som er ekstremt verdifull i lengden. Om du klarer å være menneskelig og behandle dine potensielle kunder som medmennesker, bygger du et helt unikt bånd som vil åpne opp for ærlige samtaler som igjen er en glimrende måte å bli bedre kjent med målgruppen din og hva deres faktiske behov er (ikke bare hva du tror behovet deres er).
Visste du at fornøyde kunder øker sjansen for nye kunder med 80 prosent?
Ved å være personlig vil ikke kundene dine bare være kunder. Om de opplever deg som genuin og ekte, vil de bli ambassadører for deg og bedriften din. Nå kan du bestemme hvem du vil at bedriften din skal være. Og du vil jo være den bedriften som alltid gjør det lille ekstra. Eller?!
5. Du booster trafikken
Om du jevnlig oppdaterer med godt innhold, øker det trafikken til nettsiden din og dermed også sjansen for at noen trykker seg videre til produkt- og tjenestesidene dine. Og jo flere som trykker seg videre til produkt- og tjenestesidene, jo større sjanse for at noen legger igjen ca$h money!
Les mer: Søkemotoroptimalisering for nybegynnere
Se på tallene dine – hvor mange besøkende har du i dag og hvor mange prosenter av dem konverterer til å bli betalende kunder?
La oss si jeg har en nettbutikk med 4 500 besøkende hver måned. Så selger jeg produkter til 1 % av disse (45 stykker) til 300 kroner. Da har jeg tjent 13 500 kroner. Om jeg lager relevant, søkbart innhold som jeg nåværende kunder er interesserte i, vet jeg at også andre potensielle kunder vil være det. Da klarer jeg fint å doble trafikken – og dermed også salget!
Å starte en online business er ikke enkelt, og det vil ta tid, men desto mer tillit du bygger hos målgruppen, desto flere salg vil du mest sannsynlig gjøre – etter hvert. Det er derfor du må ha en blogg. Personlighet, merkevare og tillit!