Det er ikke meningen at blogging skal være en jobb. Det skal være gøy og inspirerende. Men faller du ned disse hullene gjør det bloggingen mindre morsom for både deg og dine potensielle kunder. Her har jeg satt sammen en liste over feil jeg selv har gjort. Noen av de har jeg lært av, mens andre må jeg stadig minne meg selv på, for å ikke gjenta de.
1 | Du fokuserer på deg selv
Hele poenget med en blogg er å bringe trafikk inn til siden din. For å få trafikk inn på siden din må du skrive innlegg som løser leserens problem.
Du må svare på spørsmålene dine potensielle kunder stiller i Google. Med andre ord kan du ikke fokusere på deg og ditt, men de potensielle kundene dine. Hva kan du skrive om som løser deres problem?
Du må gjøre deg selv og bloggen din til the place to go når noen lurer på noe innen din nisje. Klarer du det, lovet jeg at salgene vil følge etter.
2 | Du er en perfeksjonist
Du sitter og redigerer det samme innlegget, det samme avsnittet, den samme setningen, igjen og igjen og igjen. Den kan da alltids bli litt bedre? Om du kjenner deg igjen, da har du falt i perfeksjonistfella. Du kommer aldri til å bli fornøyd!
Det gjelder å lære seg å slippe kontrollen. Kanskje er ikke innlegget perfekt, men det er bra nok. Og noen ganger er det viktigere å få innlegget ut fort, enn at det er perfekt — for det kommer det faktisk aldri til å bli.
3 | Du skriver «tomme» innlegg
Vi har alle vært der, følelsen av at du må skrive noe er så overveldende at du faktisk bare skriver noe. «Hei, ville bare sjekke inn. Her har det ikke skjedd noe spesielt siden sist.» OK. Har du ikke noe å skrive om? La det heller være. Eventuelt se punkt 6.
4 | Du sammenligner deg med andre
Det vil alltid være noen som tar bedre bilder enn deg, publiserer oftere enn deg, har en klarere rød tråd, kommer opp med flere gode ideer og så videre. Det vil aldri nytte å sammenligne deg med andre du ser opp til, du kommer aldri til å bli fornøyd. Bli heller inspirert, og lær av dem.
5 | Du tror ikke Google er noe for deg
Om du vil bli lest av flere, og skaffe et publikum som engasjerer seg i innholdet ditt, så må du ta i bruk søkemotoroptimalisering (SEO). Du tenker kanskje at å ligge høyt i Google ikke har noe å si for bloggen din, at du ikke vil få noe trafikk derfra, men det er feil. Om du klarer å få en høy plassering på de temaene du skriver om, vil du ikke bare få trafikk fra Google, men du vil få relevant trafikk. Og det er det som er nøkkelen for å gjøre tilfeldige lesere til trofaste kunder!
6 | Du venter med å skrive til inspirasjonen slår til
Det er dette jeg har brent meg på mest gjennom årene, som har resultert i flere bloggpauser enn jeg kan telle. Ikke vent på at inspirasjonen skal dukke opp, du kommer til å vente for evig. Jobb heller rundt det, skriv flere innlegg på de dagene du virkelig er inspirert, så vil du alltid ha en buffer med innlegg.
Les hvordan du lager en innholdsstrategi her.
7 | Du skriver ikke ned ideene når de kommer til deg
Det virker kanskje åpenlyst, men på et eller annet tidspunkt har du garantert tenkt: «Hva i all verden var den sykt gode ideen jeg hadde i går kveld, som hadde blitt så sykt bra?» Alltid ha et notat på mobilen, eller en skrivebok i nærheten, og skriv ned alle ideene du kommer på, når du kommer på de.
Er du som meg tenker du sikkert ofte at du kommer til å huske den skikkelig gode ideen senere, fordi den er jo så god, men… du vet like godt som meg at det ikke stemmer.
8 | Du publiserer ikke jevnlig
Det er trist å si det, men publiserer du ikke jevnlig er det fare for at de faste leserne glemmer deg. Du vil at leserne skal bli hekta, du vil at de skal komme tilbake, men det kommer ikke til å skje om de blir vant til at du aldri publiserer. Til og med de mest trofaste kommer til å slutte å stikke innom.
Poenget er heller ikke at du må publisere ofte, det må bare være jevnlig. Bestem deg for en fast dag i uka, eller to/tre faste dager i måneden, så vil du kunne «trene» opp leserne dine til når de kan forvente noe nytt fra deg.
9 | Du bruker irrelevante titler
Har du opplevd at du skriver et helt fantastisk blogginnlegg som du er sikker på at vil gi masse verdi til leseren, men så trykker du publiser, og leserne uteblir? Mest sannsynlig har du en tittel som verken er relevant eller interessant nok til at leserne er villige til å bruke tid på den. Mengden med innhold på nett øker drastisk, mens konsentrasjonsevnen vår er stadig synkende. Det gjelder å skille seg ut, og trigge noe hos de potensielle leserne.
10 | Du setter urealistiske krav til deg selv
Noen ganger, når jeg er skikkelig inspirert og full av kreativ ‘juice’, starter jeg nye spalter på bloggen, lover leserne at jeg skal publisere så og så mange ganger i løpet av en uke, sier at fra og med nå skal jeg lage masse video og så videre. Det føles som jeg kan vinne verden, og det skal alle vite.
Men så går det tre dager, og jeg er tilbake på bunn. Du vet, når du så vidt klarer å presse ut 200 ord i løpet av en uke og i hvert fall ikke har tid til å sette deg og lage /video/.
Ikke sett urealistiske krav til deg selv. Kjenn etter på kroppen hva du vet med deg selv at du kan levere, og hold deg der. Om kravene til deg selv blir for høye, kommer du til å miste gnisten etter hvert, for det vil ikke lenger være moro.
Har du lyst til å lage video? Kjør på, lag en video, men ikke lov å levere én video i uka heretter, før du i det hele tatt har testa om det er noe du synes er gøy.
11 | Du svarer ikke på kommentarer
Om leserne dine føler seg ignorert, eller utelatt, tror du de har lyst til å kjøpe fra deg?
Svar på kommentarene du får, alle sammen. Du prøver å lage et samfunn her, du vil at leserne dine skal stole på deg, stole på at du har peiling i en nisje de selv ikke har så mye kunnskap om.
Å svare på kommentarer er det minste du kan gjøre — og det enkleste.
12 | Du lar gamle innlegg visne og dø
Er du en sånn som skriver et sykt bra innlegg, deler det på sosiale medier, ser trafikken øke betraktelig den ene dagen, for så å la innlegget leve sin gang, og aldri gjøre noe med det igjen? Ikke bra.
Ikke ta for gitt at alle får med seg artiklene dine i første omgang. Mest sannsynlig har du en skikkelig gullgruve med innlegg bak deg, som fortsatt kan gi mye verdi til mange mennesker. Les igjennom, oppdater teksten om det trengs, og del det på nytt. Leserne dine vil takke deg.
Bilde av Nicole Honeywill.