Når du sier at du skal sette deg ned og jobbe med bloggen, så tenker du kanskje først og fremst på de tingene som skaper verdi og bygger merkevare; skrive artikler, planlegge sosiale medier-poster, ta bilder … Men vet du hva som er like viktig? Å vedlikeholde bloggen. Snork.
Neida! Å vedlikeholde bloggen er verken gøy eller kjedelig, det bare er. Men det er viktig. Og det er den perfekte jobben når du egentlig ikke vil jobbe, for du trenger ikke skru på kreativitetknappen og skape noe nytt. Og hvem vet, kanskje finner du noe gull helt i bunn av kladdebøtta?
Her er noen gode tips til hva du kan gjøre for å rydde opp i bloggen:
Gå gjennom kladdene dine
På en av bloggene mine hadde jeg på et tidspunkt 297 uferdige kladder liggende. Mange av de var bare en tittel, noen hadde én eller to setninger om hvilke tanker jeg hadde rundt et tema, noen var ferdigskrevne artikler jeg aldri klarte å like.
Selv om det er kjempefint å ha en bank av innhold, er det noe som heter for mye av det gode. Aldri i verden at jeg hadde planer om å skrive ut alle de 297 blogginnleggene. 50 prosent av de var ikke lenger meg, og resten var ideer som aldri burde se dagens lys. Det er en grunn til at så mange av de hadde ligget der i flere år…
Noen kladder er fint, hvis det er innhold du faktisk vil og burde skrive. Men blir det så mange at du ikke har oversikt, så er det for mange, og de skaper mer kaos enn ro i hjernen. Kladdene skal ligge der til inspirasjon, ikke stress. Kommer du virkelig til å skrive ut den artikkelen til den ideen du hadde for tre år siden?
Gjør det du må, men prøv å holde kladdeboka fylt med ideer som faktisk er gode.
Rydd opp i bildebiblioteket
Det samme kan jeg si om bilder, det er bare stress om det ligger en haug bilder der som ikke er i bruk, men det er en annen grunn til at ubrukte bilder ikke burde bli liggende: nettsideoptimalisering. Jo mer plass som blir tatt opp, jo treigere vil selve nettstedet ditt kjøre. Og du veit jo selv hvor irriterende det er med en treig nettside.
Endre også størrelsen på bildene. Ingen trenger bilder på over 3000 px bred. De tar opp ganske mye plass i biblioteket ditt og bidrar til at siden din bruker lengre tid på å laste opp. Filstørrelsen på bildene bør ikke være mye mer enn 500kb, og helst omkring 100–200kb.
Har du også mange bilder med navn typ «image1_6397_fileone.jpg»? Endre dem. For det første er det mye bedre for søkemotoroptimaliseringen (SEO) om du inkluderer relevante søkeord i filnavnet, men det vil også være til stor hjelp for deg når du trenger å søke opp et spesifikt bilde.
Og du, husk å aldri ha mellomrom eller ÆØÅ i filnavn eller mappestruktur inne på nettsiden.
Søkemotoroptimaliser innholdet ditt
Mangler artiklene dine metabeskrivelse? Har du titler som burde vært mer beskrivende? Ta en gjennomgang av innholdet som allerede eksisterer, og optimaliser de, slik at de blir enklere å finne for de som søker i Google.
Enkel guide for å gjøre dette finner du her: Søkemotoroptimalisering for nybegynnere.
Pass på at alt er på rett språk
Det gir bare et inntrykk av at nettsiden din ikke er ferdig, spør du meg, om det plutselig står «7 Comments» et sted der det burde stått «7 kommentarer». Noen fraser, ord og begreper oversetter seg selv, men mange gjør ikke det, og disse må endres manuelt.
En god og enkel utvidelse (plugin) for dette er Loco Translate. Her kan du søke opp de ordene og frasene du finner på nettsiden som står på engelsk, og endre de til det du ønsker det skal stå (på norsk) i stedet.
Noen vanlige begreper som er lure å endre manuelt i Loco:
Sjekk utvidelsene dine
En av de vanligste årsakene til feil på en WordPress-side er en utvidelse som oppfører seg rart. Derfor er det lurt å jevnlig fjerne de som ikke er i bruk, samt alltid oppdatere de som er i bruk så fort det kommer en oppdatering.
Slett gamle innlegg
Det er aldri gøy å slette noe du har lagt ned mye tid og jobb med, men gå gjennom bloggen din med laserøyne. Finnes det noe der som kan skade merkevaren din? Noe som er totalt utdatert eller irrelevant nisjen din? Noe som er regelrett dårlig? Get rid of it!
Men å slette kan være skummelt. Vet du hva jeg gjør? Jeg arkiverer! I WordPress finnes det ingen naturlig måte å gjøre dette på, men jeg bruker en utvidelse som gir meg mulighet til å arkivere gamle innlegg i stedet for å slette dem. Genialt!
Bilde fra rawpixel.com.