Er du selvstendig næringsdrivende, entreprenør, gründer eller noe som kan falle inn under den kategorien der, så burde du ha en blogg. Om du driver en (bitte)liten bedrift, kan det å starte en blogg være kilden til en haug med nettsidetrafikk – tilbyr du godt, verdifullt innhold, vil leserne komme tilbake. Og når de gjør det, da er det mye mer sannsynlig at de vil handle fra deg.
Og da skjønner du kanskje også at blogging er en langsiktig plan. Blogging er ingen quick fix og bare nok en plattform for deg å pushe tjenestene eller produktene dine på. Selv om jeg absolutt synes du skal ha en blogg som omhandler temaene bedriften eller foretaket ditt innebærer, finnes det noen ting du burde gruble litt på på forhånd:
1 | Har du tid?
Å drive en blogg tar både mye tid og energi. Derfor er det viktig å lage en plan som passer for din timeplan. Den gyldne regelen pleide å være er at du burde publisere to ganger i uka, men nå har dette blitt mye friere. Leserne dine (og Google) setter mye mer pris på kvalitet over kvantitet, så om realiteten er at du kun har et par timer til rådighet i uka, så ikke stress. Setter du deg et mål som er uoppnåelig vil det gå utover både motivasjonen og produktiviteten. Selv har jeg satt meg som mål å publisere et nytt blogginnlegg to ganger i måneden.
Å blogge tar tid. Research, idémyldring, skriving, finne bilder, publisering – alt tar tid. Så sett en realistisk publiseringsplan basert på hva du faktisk har mulighet til, ikke hva du tror du må levere.
2 | Kvalitet over kvantitet
Selv om det lønner seg å publisere ofte og jevnlig, vil alltid kvalitet trumfe kvantitet. Så, etter at du har funnet ut hva dufaktisk har tid til når det kommer til bloggen, legg energien i å gjøre de innleggene du faktisk publiserer sykt bra.
3 | Tålmodighet er en dyd
Ikke forvent at du kan starte en blogg, skrive to innlegg, og deretter blir millionær. Det tar tid å bygge opp en blogg, og det tar tid å bygge tillit til leseren. Men ikke gi opp av den grunn. Om du klarer å holde deg til planen, vil analysekurven peke oppover etter hvert.
Sjekk hvorfor du burde fokusere på «eviggrønt innhold» , og på den måten alltid være synlig når de potensielle kundene er på utkikk.
If you want to continually grow your blog, you need to learn to blog on a consistent basis.
Neil Patel.
4 | Inspirasjon vokser ikke på trær
Ikke tenk: «På torsdag skal jeg sette meg ned og blogge». Tenk heller: «Neste måned vil jeg publisere tre blogginnlegg, jeg setter meg ned på søndag og begynner med de».
Det lønner seg alltid å ligge i forkant med alt innhold, spesielt når du driver en blogg som omhandler et spesifikt tema. På den måten vil du aldri risikere å ikke få publisert noe på lang tid, fordi du ikke føler deg inspirert den ene dagen du hadde tenkt til å sette deg ned og skrive noe.
Sjekk ut hvordan du kan starte en blogg med en innholdsstrategi som vil gjøre at du alltid ligger tre steg foran din egen kreativitet.
5 | Vit hvem du snakker til
Produktet ditt, eller tjenestene dine, passer ikke for alle, så det nytter ikke å prøve å nå alle heller. Blir innholdet ditt for generelt, fordi du må «inkludere alle», kommer ingen til å kjenne seg igjen i det. Og om ingen kjenner seg igjen i det, er det ingen som kommer til å komme tilbake heller – og i hvert fall ikke legge igjen penger.
Det er ikke lenge siden jeg selv bestemte meg for å skifte fokus. Jeg gikk til og med så langt som å sende ut et nyhetsbrev der jeg forklarte at jeg ikke lenger kom til å prøve å være god i alt, og at de som ikke lenger følte innholdet mitt var relevant burde avfølge hele nyhetsbrevet. Jeg vil heller ha få relevante lesere, enn mange irrelevante.
6 | Kopiering er en form for smiger
Ingen forventer at du skal finne opp kruttet på nytt. Finn inspirasjon over alt, følg med på andre nettsider og blogger innen din nisje, se hva de skriver om, se hva dine drømmekunder engasjerer seg i. Og så skriv.
DU har noe unikt å komme med, ingen har den samme bakgrunnen og det samme utgangspunket som du, uansett om temaet du skriver om har blitt skrevet om en million ganger før. Tror du ingen har skrevet om hva du burde tenke på før du starter en blogg for bedriften din før? Heh, google «before you start a business blog». Det har over 90 millioner treff. NITTI MILLIONER. Betyr det at jeg ikke burde skrevet dette? Hell nah! Så ikke sitt der og synes synd på deg selv fordi du er for sent ute. We’ve all been there!
7 | Les deg opp på SEO
Hele grunnen til at du trenger å starte en blogg for bedriften din, er så du kan bli synlig der de potensielle kundene dine leter etter svar: i søkemotorene. For å bli synlig i søkemotorene, må du vite hva Google vil ha: lenker til andre blogginnlegg, gjentagende nøkkelord, alt-tekst i bildene og så videre. Det er ikke så vanskelig å gjennomføre når du først vet det, men for å vite det må du vite om det. Så les deg opp, men ikke heng deg opp. Du kan alltids gå tilbake og endre på et senere tidspunkt. Enn så lenge – bare skriv!
Les innlegget om SEO for nybegynnere og få en oversikt av hva du må gjøre.
Bilde av Canva Studio.