SEO er et ekstremt viktig verktøy å ta i bruk om du ønsker at nettsiden din skal bli synlig i søk. Her er syv enkle (og mindre enkle) grep du kan ta i dag for å komme i gang – og du trenger ikke engang røre teksten!
Jeg tror nemlig det er lett å fokusere mye på selve teksten når det kommer til SEO, for eksempel å dytte den full av alle søkeordene vi ønsker å være synlige på (i dette tilfellet bli synlig i søk eller bli synlig i organisk søk 🤓), og selv om det aldri er feil å bruke relevante søkeord i teksten, er det mange andre grep du kan ta, som kan bidra til enda bedre rangering i Google-søk.
Synes du SEO er vanskelig? Les mer om søkemotoroptimalisering for nybegynnere.
1 | Bruk relevante filnavn og alt-tekster på bildene dine
Denne vet jeg mange er slappe på, og det er fordi jeg er det selv. Dette er dog en utrolig enkel måte å forbedre SEO-en på siden din.
Filnavn: Bruk relevante søkeord når du skal bestemme navnet på bildefilen, men husk å ikke bruke æ, ø og å. Disse vil bare komplisere lenken og i verste fall gjøre den vanskelig for Google å lese. Dessuten blir det stygt.
Alt-tekst: Alt-teksten bruker vi egentlig for å gjøre bilder på nett synlig også for de som ikke kan se: Vi skal beskrive bildets innhold for de med svekket syn. Dette har med universell utforming å gjøre, og er utrolig viktig da flere burde jobbe med å gjøre nettsiden sin tilgjengelige for alle, noe som ikke bare setter pris på av leserne, men også av Google.
2 | Pass på bildestørrelsen
Det finnes en enkel tommelfingerregel (tommelfingerregel er virkelig verdens vanskeligste ord, men akk så passende): Hold alltid filstørrelsen på bildene dine under 1 MB. Alt over dette kan og vil ha en stor betydning på lastetiden til nettstedet ditt, som igjen vil påvirke antall folk som hopper ut fra siden din før den er ferdiglastet. Som igjen vil påvirke innleggets synlighet i Google (nettsteder som kan svare på spørsmålet til leseren raskest, vinner!).
3 | Få lenker inn til innlegget ditt
Dette er kanskje et av de viktigste – og vanskeligste – komponentene, når du prøver å bli synlig i organisk søk, fordi det er ikke noe du selv har kontroll over. Å få eksterne til å lenke til blogginnlegget ditt, forteller Google at det er godt og relevant innhold, og er garantert å hjelpe deg opp i søkeresultatene – spesielt på de søkeordende og -termene med høy konkurranse (jo flere resultater du får opp i søkemotoren, desto høyere konkurranse for synligheten er det).
Overordnet så er strategien at du må fortsette å dele godt innhold og posisjonere deg som en ekspert innen din bransje og nisje, slik at andre i bransjen ønsker å høre fra deg, for eksempel i form av intervjuer, sitater og henvisninger.
Du kan også strekke ut en arm når du har publisert innhold du mener kan være relevant for flere i din bransje. Kanskje finnes det egne bransjemedier som kan være interessert i å plukke opp saken? Ikke nøl med å ta kontakt med dem og tipse om innholdet ditt.
Du kan også bruke et backlink-verktøy, der du kan sjekke opp både din egen side og konkurrentene dine sine, og se akkurat hvilke eksterne nettsider som lenker inn til deg/dem. SEO Review Tools tilbyr en gratis versjon av dette. Her kan du legge inn konkurrentenes nettsted og se akkurat hvilke nettsteder som lenker inn til dem, og hvilket innhold de lenker til. Her kan du ta med deg noen lærdommer og se hva slags innhold du burde lage for å få samme type henvisninger.
Det kan friste å jukse litt, kjøpe seg litt lenker her og der, bli medlem av alskens nettsteder for å legge igjen lenker til nettstedet ditt, men her gjelder det å ikke jukse, fordi Google vil finne ut av det, og Google vil straffe deg.
4 | Lenk videre til annet relevant innhold
Eksterne lenker
Du må ikke være redd for å drive trafikken vekk fra ditt eget nettsted. Om folk som leser bloggen din trykker seg videre på noe fordi du selv har anbefalt det, er faren stor for at de sitter igjen med et inntrykk av at … du leverer verdi! Nettopp – ved å dele generøst av god og verdifull informasjon, forteller du Google at du er opptatt av å levere ekte verdi.
Interne lenker
Har du skrevet et nytt blogginnlegg, gå også igjennom dine gamle blogginnlegg og legg til en lenke til det nye innlegget der det kan passe inn og gi ekstra verdi til leserne. Med gode ankertekster (teksten lenken ligger bak), har du også en mulighet til å fortelle Google hva du lenker til, som igjen bidrar til at Google forstår at du leverer kvalitetsinnhold til leserne dine.
Hvorfor burde du være synlig i søkemotorene? Les mer om organisk synlighet her.
5 | Del på sosiale medier – flere ganger
Gjenbruk av innhold er viktig for å øke synligheten av bloggen din og innholdet ditt. Ikke bare genererer det flere klikk inn til siden din, men de klikkene vil igjen vise Google at folk finner innholdet ditt interessant og nyttig, og dermed dytte det lenger opp i søk. Dessuten er det jo dødskjipt om du skal bruke en haug av tid på innhold som du kun skal dele én gang?!
6 | Alltid ha unik metadata
Det kan være lett å glemme, men å legge til en god metatittel og -beskrivelse er en super mulighet til å få inn relevante søkeord enda noen plasser. Du vil ikke bli direkte straffet om du utelater det, men du risikerer at Google plukker opp informasjon som er helt irrelevant for hva leserne søker etter, og dermed får du ikke den ønskede posisjonen i søk.
PS: Husk å holde det innenfor Googles gitte tegn-anbefalinger: 70 tegn for metatittel, 160 tegn for metabeskrivelse.
7 | Oppdater innlegget med jevne mellomrom
Ja, jeg sa dette var tips til å optimalisere blogginnlegget ditt uten å røre teksten, men dette punktet handler egentlig ikke om teksten. Okei, bare litt, men jeg kan ikke ikke ta med dette tipset, når statistikk sier at å oppdatere blogginnleggene dine kan øke trafikken med 106 prosent?!
Når jeg sier at du skal oppdatere innlegget ditt, så mener jeg at du skal spisse mellomtitlene, kanskje endre på noen setninger, legge til oppdaterte lenker, legge til en «dato oppdatert» eller til og med endre publiseringsdato helt (har du mange gamle blogginnlegg som fortsatt er relevante, kan dette øke innholdets troverdighet).
Ved å vise Google at du med jevne mellomrom er innom dine egne blogginnlegg og oppdaterer, forteller du søkemotorene at det fortsatt er aktuelt og relevant, at bloggen er vedlikeholdt, og at du bryr deg om innholdet som ligger der. Oppdatert innhold har større sannsynlighet for å få en pallplass enn utdatert innhold, og en av måtene du kan formidle til Google at ditt blogginnlegg fortsatt er relevant, er ved å gjøre slike jevnlige vasker av teksten din.
Tipset over gjelder for så vidt på sider du ønsker å gjøre mer synlig. Har du et blogginnlegg som allerede gjør det ekstremt bra og bringer inn masse trafikk og har pallplass i Google, er det mest sannsynlig ikke nødvendig å endre på noe.
Enda en tommelfingerregel: Hvis det funker, la det ligge.
Og der har du det; syv enkle (og ikke så enkle) tips for å bli synlig(ere) i organisk søk, (nesten) uten å røre teksten!