Jo mer jeg jobber med nøkkelord og søkeordssanalyser, desto morsommere synes jeg det er, men slik jeg har forstått det, er det kanskje dette de aller fleste er usikre på når de først begynner å fokusere på søkemotoroptimalisering (SEO).
Ta denne artikkelen for eksempel. Jeg har alltid kalt det «søkeord», men jeg har både kollegaer og kunder som kaller det «nøkkelord». Siden jeg ønsker at denne artikkelen skal bli funnet av de som faktisk ønsker å lære om søkeord – eller nøkkelord – bestemte jeg meg for å finne ut hvilket av de to som faktisk blir søkt på. Hva tror du, basert på det du har lest så langt? 🤓
Her kommer fasiten:
- søkeord (140 søk per måned)
- nøkkelord (880 søk per måned)
- nøkkelordsanalyse (10 søk i måneden)
- søkeordsanalyse (210 søk i måneden)
Med andre ord: Dette forteller meg at når jeg snakker om ord, må jeg bruke “nøkkelord”, men om jeg snakker om analyser, må jeg bruke “søkeordsanalyse”.
Er ikke det litt artig?!
Hva er nøkkelord i SEO?
Nøkkelord og -fraser er, enkelt forklart, de ordene og setningene vi søker etter i Google (og andre søkemotorer), og som avgjør hvilke resultater vi får opp i søk. Du som selger produkter eller tjenester ønsker med andre ord å være synlig på disse ordene og setningene, fordi det kobler deg opp mot brukere som er genuint interesserte i det du har å tilby.
Hvor skal nøkkelordene stå?
For å bli synlig i søk er det viktig at du bruker disse nøkkelordene og -frasene i innholdet ditt, slik at Google forstår at du ønsker å være synlig på nettopp de termene.
Nøkkelordene burde være tilgjengelig flere steder på siden din:
- Tittelen
- Mellomtitlene
- Teksten
- Metadata
- Alt-tekst
- Filnavn (bilder, videoer)
Men, og det er et stort men, dagene er talte der det var om å gjøre å få inn nøkkelordene så mange ganger som mulig, såkalt keyword stuffing, på minst mulig plass. Søkemotorene blir stadig smartere, og forstår både synonymer og omvendt rekkefølge og så videre, så du kan fortsette å skrive gode tekster med leseren i fokus. Det viktigste for Google er å forstå at teksten din er relevant for lesernes søk, og at du svarer på det de lurer på.
Fun fact: Før pleide folk å skrive inn søkeord igjen og igjen nederst i tekstene sine, for så å gjøre teksten den samme fargen som bakgrunnen, så den ikke ville være synlig for leserne, men likevel plukkes opp av søkemotorenes crawlere…
Ikke gjør som folk.
Går det for fort frem? Les artikkelen om SEO for nybegynnere her.
Hva er en søkeordsanalyse?
En søkeordsanalyse er rett og slett en analyse av relevante ord og setninger for ditt innhold, slik at du kan ta en gjennomtenkt avgjørelse på hvilke nøkkelord du skal bruke, basert på data. Hva er det dine idealkunder faktisk søker på? Bruker de ordene du tror de bruker, eller bruker de noe annet? Bruker de “søkeord” eller “nøkkelord”? 🤔
Slik gjennomfører du en søkeordsanalyse:
Gjør research på temaer som er viktige for deg:
- Hvilke ord og uttrykk er relevante for produktene og tjenestene du tilbyr?
- Hvilke ord og uttrykk bruker konkurrentene dine?
- Hva ligger på topp i søketermer som er relevante for deg?
Finn ut søkevolumet på de ulike ordene og uttrykkene:
- Er det høyt eller lavt volum på nøkkelordene du vil fokusere på?
- Kan det være at dine potensielle kunder bruker andre ord og uttrykk enn det du tror? Sjekk opp synonymer og andre variasjoner
Et godt, gratis verktøy du kan bruke for å se på søkevolum på ord, samt andre relevante søkeord som kanskje er bedre, er Surfer SEO. De har en gratis Chrome-extension som gjør at hver gang du søker opp et ord i Google, får opp søkevolum samt ideer til andre søkeord som kanskje også er relevante, og kan gi deg ideer til andre ord og termer du kan og burde bruke! 👇
Så, hvordan velge hva du skal fokusere på?
Her finnes det jo ingen fasit, men en tommelfingerregel er at du skal droppe de ordene og frasene som ikke har noe søkevolum. Om du stadig lager innhold ingen søker på, vil du heller ikke få organisk trafikk på de søketermene. Og nei, det betyr ikke at du kun skal lage innhold på søk med høyt volum, men du kan ikke belage deg på organisk trafikk på nøkkelord ingen søker etter.
Ler mer om organisk synlighet her.
I tillegg til volum, se på konkurransen på søkeordene sammenlignet med hvor viktig det er for deg. Noen søkeord er vanskeligere enn andre, fordi det er flere som skriver om det samme.
Altså: Når du skal velge ut søkeord å fokusere på, se om det har tilstrekkelig med volum, og om konkurransen på det aktuelle ordet er lavt nok til det er verdt å jobbe for. Er det et søkeord som ikke er så viktig for deg, ville jeg unngått de med en vanskelighetsgrad over 50.
Så hvordan kan du se vanskelighetsgraden? Les videre.
Bonusverktøy
Se på konkurransen du får med de aktuelle søkeordene
Ved å legge inn det søkeordet du vurderer å bruke, inn i for eksempel SEMScoop, kan du se hvor vanskelig det vil være å rangere på topp i søk på det aktuelle ordet. Jo lavere scoren er, på en skala fra 1-100, desto lettere vil det være å rangere høyt. Jeg anbefaler deg å fokusere på søkeordene som holder seg under 50.
Se om du rangerer på topp 10 i dag
Med Keyword Rank Checker kan du se om du rangerer på topp 10 i dag, på søkeord som er viktige for deg.
Og det var det, de grunnleggende stegene i en søkeordsanalyse! Lurer du på noe før du setter i gang? Ikke nøl med å legge igjen spørsmål i kommentarfeltet, eller send meg en melding på Instagram!