Veldig mange med blogg tenker ikke på Google når de skriver, og gjør lite eller ingenting for å få en plassering på pallen. Samtidig klager de over få lesere og engasjement. Ikke vær en av dem. Det er her SEO, eller søkemotoroptimalisering, kommer inn i bildet.
Ordet «søkemotoroptimalisering» er både langt og litt skremmende, men å ta det i bruk er faktisk mye mindre overveldende enn det kanskje virker. Det gjelder bare å vite hvor du skal starte.
Det nytter ikke lenger å dele artikkelen din på Facebook og vente på at klikkene renner inn. Facebook strammer stadig inn den organiske rekkevidden (nå vil du nå cirka 6.4 % av følgerne dine om du har en bedriftsside), fordi de vil at du skal betale for annonsering.
Les mer: Slik skriver du et blogginnlegg som blir lest
Bruk søkemotoroptimalisering (SEO) for å komme høyt i Google-søk
Og annonsering på sosiale medier kan funke fjell, jeg vil faktisk oppfordre deg til å legge penger i annonsering på Facebook og Instagram, men det blir dyrere og dyrere—og desto mer utilgjengelig for oss uten de store markedsføringsbudsjettene.
Google-søk er både gratis og effektivt—så fremt du klarer å komme deg på første eller andre side. Og det er derfor vi trenger søkemotoroptimalisering, for å få den organiske synligheten.
Det er ikke alle artikler og blogginnlegg som er like relevante å jobbe effektivt med SEO-en på, noe innhold er ikke like eviggrønt som annet, men det er greit å ha i bakhodet. Google vil generelt premiere de nettsidene med jevnt over godt optimalisert innhold.
De færreste fremmede bryr seg om hvordan du og familien din skal feire jul i år, men skriver du om hvordan dere får juleribba perfekt – noe som kan ha verdi for andre – så er SEO perfekt.
Og det er også det aller beste tipset jeg kan gi deg: Skriv noe som har verdi for leseren. Trafikken din vil øke, og leserne dine vil stadig komme tilbake for mer.
Les mer: Hva er organisk synlighet?
Søkeord og nøkkelsetninger
Hva handler blogginnlegget ditt om? Hvilket problem løser du med artikkelen din?
Google har de siste årene gått noe bort fra søkeord, og fokusert mer på nøkkelsetninger, fordi måten vi søker på har endret seg. Vi søker ikke lenger på enkeltord, men på hele setninger eller spørsmål — faktisk er 58 % av søk tre ord eller lengre. Når du søkemotoroptimaliserer teksten din ved å fokusere på nøkkelsetninger, hjelper du søkemotorene å matche ditt innhold med rett person, fordi søket er mye mer spesifikt.
Før du begynner å skrive, burde du ha det klart for deg hva temaet rundt din artikkel er, og pass på gjenta variasjoner av en nøkkelsetning om dette temaet gjennom teksten. Tittel,
, mellomtitler og avsnitt burde inneholde søkeordet eller nøkkelsetningen du har sett for deg, slik at Google vil forstå at nettopp ditt blogginnlegg er det denne personen søker etter.Artikkelen min om kafékontor i Oslo er relevant fordi folk kommer til å søke på kafékontor i Oslo. De færreste søker på kun kafékontor, for da er de ikke garantert at søkene som kommer opp gjelder byen de er i. (Og ja, Google er smart nok til å skjønne at kafékontor og kafékontorene er det samme — bøyingen av ordene er ikke viktig.)
PS: Husk at det skal føles naturlig for leseren at nøkkelordet er plassert der det er.
Lengde
Skriv langt. Så langt du klarer uten å gå tom for verdifull informasjon. En tommelfingerregel er at du burde skrive 300 ord eller mer. Dette er så klart ikke alltid nødvendig, og Google har blitt flinkere til å forstå at kortere innlegg også kan inneholde verdi, men fortsatt vil et innlegg med god lengde virke mer verdifullt enn andre.
Lenker
Lenker til eksterne og interne sider er en god måte å vise Google at du er genuint interessert i å dele relevant innhold med leserne dine — dette belønner de. Men husk å aldri ha lenker som heter «Les mer» eller «Se her» — da vil ikke Google klare å se sammenhengen. Legg heller lenken på en beskrivende setning (slik du ser meg gjøre i dette innlegget).
Tips: Med jevne mellomrom, ta en gjennomgang av innholdet ditt, og legg til lenker til nytt innhold der det skulle passe. På den måten er det ikke bare de nye artiklene som lenker til gamle artikler, men gamle artikler blir oppdatert med lenker til nyere innhold!
En annen måte å fortelle Google at innholdet ditt er bra, er ved å få andre til å lenke til og dele din artikkel. Jo flere som deler innholdet ditt, jo mer verdifull blir bloggen for Google. Om Google ser at mange deler artikkelen din, ser de at du har skrevet noe folk har interesse av å lese om. Du vil bli gjenkjent som en god kilde å stole på.
Men det kan være vanskelig å få innhold til å gå viralt. Derfor må du være proaktiv! Ser du noen andre skrive om det samme, enten på egen blogg eller sosiale medier eller lignende, ikke vær redd for å tipse om din egen artikkel.
Men du, ikke spam andre bloggere med innholdet ditt. Legg gjerne igjen lenken din, men inkluder også en relevant kommentar til det de har skrevet, så de vet at du har lest det og at engasjementet ditt er ekte. Dette har ikke så mye med Google å gjøre som med ren folkeskikk.
Bilder
Google regner artikler med bilder som mer leservennlig enn de uten. Bortsett fra at det naturligvis ser mer innbydende ut, er det også en fin mulighet å få inn de relevante søkeordene flere steder.
Alle bilder du legger til burde først og fremst ha et relevant filnavn, men du burde også legge til en Alt-text (uavhengig av hvilken bloggplattform du bruker, skal du få opp dette som et alternativ når du legger inn et bilde). Dette er en beskrivelse av bildet og innholdet.
Ikke bare har du muligheten til å legge inn en god beskrivelse av innholdet ditt, men du gjør nettsiden og innholdet ditt mer tilgjengelig for blinde.
PS: Ved å legge til videoer inni innlegget ditt , bidrar dette til at leserne blir på siden lenger. Dette tar også Google som et godt tegn, at folk bruker land tid inne på artiklene dine.
Gode titler
Det høres kanskje litt ut som bakvendtland, siden hele grunnen til at du burde inkludere søkemotoroptimalisering er fordi du vil ha flere klikk, men innlegg med mange klikk kommer høyere opp i Google-søk. Du burde altså få så mange lesere som mulig for å øke sjansene for topplassering.
Et enkelt triks for å få til dette er å lage klikkvennlige titler. For eksempel vil artikler som inneholder parentes få flere klikk. Det samme med titler som stiller spørsmål, eller titler som inkluderer lister.
Se hvordan du kan skrive titler som får flere til å klikke på artiklene dine her.
Originalt innhold
Det sier kanskje seg selv, men ikke kopier andres innhold. Om du publiserer noe som er identisk med et annet innlegg vil Google rett og slett svarteliste deg – og det kan være vanskelig å komme seg av den listen. Skal du dele andres innhold (med tillatelse naturligvis), burde du i det minste endre tittel, mellomtitler og litt i selve teksten.
Oppdater artiklene jevnlig
Med jevne mellomrom burde du gå igjennom blogginnleggene dine og oppdatere de. Om det så er ny tittel, nye bilder, endring av tekst eller å legge til tekst. Ved å vedlikeholde de tekstene som er relevante over lengre tid, ser Google at innholdet ditt er oppdatert og dermed får du kanskje en liten dytt opp!
Og der har du det, søkemotoroptimalisering i et nøtteskall. Det finnes mye annet som spiller inn når det kommer til å ha et sunt nettsted, og teknisk SEO er et helt annet ballspill, men den kampen tar vi på et annet tidspunkt!