Kvinne på PC, bygge merkevare på LinkedIn.
3

3 steg til å bygge merkevare på LinkedIn

Jeg skal starte med konklusjonen. Det gjør ikke resten av innholdet bortkastet, men det sørger for at du har riktig fokus gjennom stegene: Du vil kun oppnå suksess med LinkedIn hvis du bygger deg selv som en merkevare, ikke bedriften din.

Hva er personlig merkevarebygging? Din merkevare som person gir en indikasjon på hvem du er, hva du står for og hva du kan tilby. Dette inntrykket projiseres over på bedriften.

Som selvstendig næringsdrivende er skillet mellom bedriftens merkevare og din egen merkevare mindre enn hos de store merkevaregigantene. Du kan kanskje kjenne deg igjen i følelsen av at bedriften din er en del av deg? For de fleste som brenner for arbeidet sitt vil bedriften være en utvidelse av seg selv.  

Dette gjør at du, uansett om du vil eller ikke, må ta hensyn til din personlige merkevare når du bygger kjennskap for bedriften din.

La oss ta to skritt tilbake. Hvorfor akkurat plattformen LinkedIn? LinkedIn består av over én million nordmenn. Blant personer med mastergrad eller høyere utdanning bruker nesten 1 av 5 LinkedIn daglig. Plattformen er anerkjent for å være profesjonell og faglig. Det betyr at synlighet og nettverk på LinkedIn tilegner bedriftens merkevare din den samme anerkjennelsen.

Så, er du klar for å lære hvordan du kan bruke LinkedIn for å bygge merkevare?

Artikkelforfatter Sara Løvf jobbet aktivt med å bygge merkevare på LinkedIn og ble headhuntet til TRY Råd.

Steg 1: Kartlegg din personlige merkevare

Steg én er å se hvem du er i forhold til bedriften din. Det handler om å kartlegge hvilke egenskaper med deg selv som kan hjelpe bedriften din mot en sterk merkevare. 

Prøv å svar på følgende spørsmål:

  • Hva er dine personlige verdier, og hvordan kan synliggjøring av de på sosiale medier være fordelaktig for bedriften?
  • Er du en ekspert innen ditt felt? Vil dette skape troverdigheten i bransjen din?

Bloggbar og Carina er et godt eksempel. Carina har jobbet med digital markedsføring i mange år, hun er opptatt av estetisk design og brukervennlighet. Bloggbar eksisterer på grunn av Carina sine verdier, og er den største grunnen til at hun har lesere. Betyr ikke dette at merkevaren Carina Behrens skaper troverdighet for kvaliteten til Bloggbar? 

 Steg 2: Definer taktikker 

Tankelederskap er den mest tradisjonelle strategien for å oppnå en sterk personlig merkevare. Tankelederskap handler om å produsere, dele og engasjere seg i faglig innhold du er “ekspert” i. På den måten oppnår du et nettverk av likesinnede, og en påvirkningskraft i bransjen. 

Jeg har ofret kontaktinformasjonen min for å gi dere LinkedIn sin e-bok The Sophisticated Marketer’s Guide to Thought Leadership.

Steg 3: Nettverk og engasjer 

Hemmeligheten i steg tre er kontinuitet. Å bygge en sterk merkevare skjer ikke over natten. Det handler om å gi verdi over tid. Før jeg avslutter ønsker jeg å gi noen praktiske råd:

  1. Hvis jobben din består av å holde foredrag; inkluder et slide med QR-koden til profilen din. Du kan også gå til “My network” og “Find nearby”. Med Find nearby kan du legge til alle som er i nærheten, med forbehold om at de også har det på. 
  2. Bruk LinkedIn sitt søkeverktøy for å finne nye relevante kontakter. Har du en definert målgruppe kan du søke på stillingstitler eller bransjer. 
  3. Hvis du allerede er en fast leser av Bloggbar har du antageligvis en blogg. Del utdrag fra artiklene i LinkedIn sitt personlige publiseringsverktøy. Avslutt artikkelen med å lenke opp til bloggen din. 

Når du velger å bruke ditt eget navn i en merkevarestrategi blir alt mer personlig. Det gjør at denne fremgangsmåten for å styrke merkevaren til bedriften ikke nødvendigvis passer alle. 

Lykke til!

CategoriesUkategorisert
mm
Sara Løvf

Sara Løvf er TRY Innhold sin første inbound-rådgiver. Hun har ansvar for at strategi og innhold jobber tett sammen etter inbound marketing-metodikken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *