Søk her

Starte blogg: Slik lager du en innholdsstrategi

Så, du har bestemt deg for at du vil starte en blogg. Du bestemmer deg for et passende navn, finner en bloggplattform som passer ditt behov og et design du liker. Så sitter du der, foran tastaturet, klar for å bli rik på blogging. Men . . . hva nå? Hva skal du skrive om? Som folk vil lese? Hvordan bygger du opp bloggen din med innhold?

Du trenger en innholdsstrategi.

Bestem deg for en plattform

Det er ikke lenger kun skriftlig blogg som gjelder. Kanskje funker ditt budskap bedre på video gjennom YouTube eller Snapchat, eller kanskje er det bedre at du starter en podkast? Kanskje du rett og slett kun skal satse på Instagram? Finn ut hva du er komfortabel med, diskuter med andre, og finn ut hva du vil satse på.

Lag en struktur

Noe som hjalp meg veldig da jeg sleit med å finne ut hva jeg ville med bloggen, var å sette meg ned og skrive ned fire/fem hovedtemaer jeg ville fokusere på. Under disse igjen lagde jeg underkategorier. Det hjalp på både inspirasjonen og driven til å fortsette med bloggingen, fordi jeg hadde mer kontroll og eierskap over innholdet.

Hva skal bloggen din handle om? Hvilke temaer brenner du for? Hva er formålet? Om du for eksempel vil blogge om mat, kan hovedkategorier være ting som middag, frokost, lunsj og så videre, deretter underkategorier som supper, gryteretter, omeletter og lignende. Du skjønner tegninga.

Jo færre hovedkategorier du har, jo enklere vil det bli å strukturere innholdet. Ved å sette enkle regler for deg selv, vil det bli enklere å finne temaer å skrive om. På den måten blogger du på dine egne premisser – ikke leserens. Å prøve å nå alle vil kun resultere i at ingen vil kjenne seg igjen. Det nytter ikke å prøve å nå alle, og dermed burde du også begrense hva du skriver om, og holde deg til de tingene du selv ville funnet interessant. Uansett hvor snevert det er, vil noen andre interessere seg for det samme.

Hvem prøver du å nå? Hvem er dine personas?

Å vite hvem du snakker til er viktig for å klare å holde på leserne. Om leserne føler at du snakker direkte til dem, er det også mer sannsynlig at de kommer tilbake for mer ved en senere anledning.

Når du skriver, er det ofte lurt å snakke til én spesifikk person. En generell målgruppe, for eksempel «kvinner 15-25», kan ofte bli for bred, og derfor bruker vi det som kalles personas. Sett på et fjes, en alder, et yrke, interesser, tekniske ferdigheter og diverse annet som er relevant, så vil du se at det er mye enklere å skrive, nettopp fordi du vet akkurat hvem du vil påvirke. De kvinnene mellom 15-25 kan ha totalt ulike interesser, totalt ulike bakgrunner, totalt ulike økonomiske utgangspunkt, og dette er alle ting du kan bruke til din fordel når du skriver.

Gjør research

Facebook-grupper, YouTube, forumer, nettsider – det finnes en haug av steder der du kan gjøre god research før du begynner å skrive. Finn ut hva dine personas lurer på, interesser seg for, engasjerer seg i. Se om du kan finne mønster i de bloggene du selv finner interessante: hva slags innlegg klikker du deg inn på oftest selv? Sjansen er stor for at dine egne personas trykker på de samme innleggene.

Planlegg innholdet på forhånd

Noe jeg alltid anbefaler til andre, er å planlegge innhold i god tid. Dette er ikke nødvendigvis like viktig om du kun blogger om og for deg selv, men for oss som blogger om spesifikke temaer er forhåndsplanlegging en viktig metode for å få god flyt i publiseringen.

Prøv å sette deg ned og ta en økt med planlegging. Hvor ofte vil du publisere i uka? Hvor mange blogginnlegg blir det i måneden? Hva om du skulle planlegge titler for tre måneder fremover, hvor mange titler trenger du da? I hvilken rekkefølge burde de publiseres? Bare det å ha titlene klare vil gjøre det mye enklere for deg å sette deg ned og begynne å skrive, for du slipper hele den nedslående prosessen med ‘hva faen skal jeg skrive om i dag?’. Å blogge bare fordi det er lenge siden sist er liksom ikke det mest motiverende utgangspunktet.


Det aller viktigste er å huske at blogging skal være gøy, og det skal ikke føles som en byrde. Har du det ikke moro når du blogger, kommer du ikke til å klare å fortsette. For meg er det morsommere å blogge når jeg har en plan. For deg er det kanskje det motsatte? Finn ut hva som funker for deg, prøv litt forskjellig, og ta det som det kommer.

Har du noen gode tips å legge til?

Dose Media

Bloggbar med Carina Behrens på Facebook

Carina Behrens

Carina Behrens har drevet med blogging og sosiale medier siden starten av internettet. Hun er utdannet journalist, erfaren blogger og skribent, og jobber med inbound marketing som konsulent (innhold og SEO). Blogger privat på carinabehrens.com.

2 Comments
  1. Martine

    19. februar 2018 22:49

    Skikkelig gode tips! Jeg har lenge tenkt på hvem min personas er, og hvilken nisje jeg burde velge. Har blogget i snart åtte år nå og fremdeles ikke funnet ut av det, oh well.

    • Carina Behrens

      20. februar 2018 12:21

      Ja, det er ikke lett. Men, deilig å ha et klart fokus foran seg, så vil absolutt anbefale det!

Legg igjen en kommentar