Søk her

Slik skriver du bloggtitler som fenger (5 enkle tips)

Over to millioner blogginnlegg blir publisert hver eneste dag. Det er 60 millioner i måneden, 720 millioner i året. Sånn cirka. Ikke for å stresse deg liksom, men det er ganske mye konkurranse. Heldigvis slipper vi som skriver på norsk å skrive om kapp med hele den engelsktalende delen av internettet.

Derimot er det veldig mye bra norsk innhold der ute, så hvordan får du nettopp ditt innlegg til å stå ut fra mengden? Hvordan få folk til å trykke seg inn på nettopp din blogg? Jo, det er ved hjelp av titler. Det finnes ingen vei utenom. En god tittel vil være det som får nettopp deg til å skille deg ut, fordi en god tittel er en j*vlig god tittel.

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg ikke synes titler er skumle. Enten er de for korte, for lange, for intetsigende, for avslørende . . . Det er mange «regler» der ute, og det er ikke alltid så lett å vite hvilke du skal følge. Men med en god dose innsikt og tillit til magefølelsen, pleier det å gå bra!

1 | Hold det relevant og hold det du lover

Litt for ofte ser jeg toppbloggere ha regelrett falske titler. Ofte lever disse bloggerne av klikk, og det fører til at de må gjøre ethvert innlegg til noe sensasjonelt. Problemet er når teksten handler om noe helt annet enn hva tittelen foreslår. Dette er en strålende måte å miste tilliten til leserne dine på. Handler innlegget ditt om hva du spiste til frokost, ikke lat som at du er gravid i tittelen. Om du villeder leseren til å tro at innlegget handler om noe helt annet enn det egentlig gjør, vil folk klikke seg ut i irritasjon, og ofte ikke gidde å komme tilbake.

Bruk gjerne triggerord som ultimat, gratis, eksklusiv og så videre, spill på den naturlige nysgjerrigheten hos mennesker. Det er en grunn til at «clickbait» fungerer. Bare ikke ljug. Med andre ord: ikke vær redd for å være sensasjonell, innholdet ditt er bra nok til det – men husk å likevel holde det relevant.

2 | Tall og lister

Å skrive tall i tittelen vil ofte gi innlegget en boost i klikk fordi leserne forventer konkrete tips. Og tro meg, folk elsker konkrete tips. Titler med tall i seg vil også tiltrekke seg mer ubevisst oppmerksomhet, så om innlegget ditt skulle dukke opp i et Google-søk er sannsynligheten stor for at det vil tiltrekke seg lesere.

Dette er grunnen til at mange markedsførere (inkludert meg selv) skriver 1-12 som tall og ikke bokstaver i titler, selv om bokstaver ville vært mer grammatisk korrekt.

3 | Klammer

På samme måte som tall i titler tiltrekker seg underbevissthetens oppmerksomhet, gjør parentes det samme. Bruk den gjerne som en mulighet til å gjøre tittelen litt morsommere, eller røpe noe ekstra om teksten. «Hvordan skrive gode titler (når alt og alle er imot deg)» eller noe sånt (neida, det var ikke så morsomt, men du skjønner hva jeg mener).

4 | Still spørsmål

Ord som «hvordan», «hvorfor» og «hva» er ord som vil appellere til de som vil lære noe nytt – noe de aller fleste vil. Du vil også trigge leserens nysgjerrighet, som igjen gir de en grunn til å klikke seg inn og lese videre. Sett deg ned og lag en liste over alle spørsmålene du kan komme på å stille om temaet du skriver om. Ingenting er for lite, ikke ta for gitt at alle andre kan det samme, eller er uinteresserte i å lære om det.

5 | Snakk direkte til leseren

Om jeg kun kan gi deg ett skrivetips i hele verden, vil det være å bytte ut «man» med «du/de».

«Slik skriver man en god tittel» versus «Slik skriver du en god tittel». Ser du forskjellen? Føler du den? «Man» kan være hvem som helst, men du vil jo vite hvordan akkurat du kan skrive en god tittel. Ser du forskjellen? Ved å bruke det generelle «man» skaper du en uønsket distanse til leseren. Snakk direkte til leseren, og hen vil føle mer tilhørighet til innholdet.


PS: Det er fort gjort å se til toppbloggerne og tenke at om de kan gjøre det, kan du også. Sannheten er at toppbloggerne får mye «gratis», de trenger ikke tenke strategisk, for de får ofte klikk uansett. Dessverre for resten av oss er ikke vi like heldige. En intetsigende tittel kan være fin, men den vil mest sannsynlig ikke generere klikk om ikke leseren forstår hva innlegget handler om.

Brooke Cagle

Bloggbar med Carina Behrens på Facebook

Carina Behrens

Carina Behrens har drevet med blogging og sosiale medier siden starten av internettet. Hun er utdannet journalist, erfaren blogger og skribent, og jobber med inbound marketing som konsulent (innhold og SEO). Blogger privat på carinabehrens.com.

4 Comments
  1. Caroline

    15. januar 2018 15:44

    Takk for gode tips!

  2. Martine

    17. januar 2018 14:22

    Kjempegode tips! Jeg skulle gjerne hatt noen flere tips for oss hverdagsbloggere også. Det er ikke så lett å ta i bruk disse tipsene når jeg egentlig ikke skal lære noen noe, eller tipse om noe. Har du noen ideer til hvordan man kan skrive en god tittel når man «bare» blogger om seg selv og livet sitt?

    • Carina Behrens

      17. januar 2018 14:34

      Godt poeng. Jeg tenker at både det å stille spørsmål, ha tall i tittelen og å holde det relevant til teksten kan funke for «private» bloggere også 🙂 Andre konkrete tips som kan funke: hold titlene korte (de får ofte flere klikk) og bruk adjektiver og/eller verb. Litt mer generelt tips: Prøv å bli mer bevisst på titlene du selv klikker på, i den nisjen du selv er i. Tar litt øvelse, men en kan lære utrolig mye om både egne og andres lesevaner på den måten. Lykke til!

  3. Guro

    22. februar 2018 16:29

    Åh, takk for gode tips!

Legg igjen en kommentar

Blogglistenhits