Søk her

Hva er «eviggrønt» innhold, og hvorfor trenger du det?

Har du noen gang hørt om «evergreen content» («eviggrønt» innhold) og lurt på hva det er for noe? Kanskje ikke, men da er det jammen meg på tide.

Navnet kommer fra trærne som beholder sine grønne blader sine gjennom hele året. Og det er et veldig passende navn, for det er nettopp det eviggrønt innhold er: innhold som vil holde seg aktuelt over tid.

Hvorfor spiller det egentlig noen rolle? Vel, når det kommer til SEO, søkemotoroptimalisering, så er det mest sannsynlig det eviggrønne innholdet ditt som kommer til å tiltrekke de rette menneskene. Å optimalisere bloggen for søkemotorer er en prosess som kan ta lang tid, så det du skriver om i dag, som folk søker på i morgen, når ikke nødvendigvis igjennom mylderet. Skriver du derimot noe folk alltid vil fortsette å søke på, som folk alltid kan fortsette å lenke til, så vil du nå høyt opp i Google-søk. Og det er derfor du trenger eviggrønt innhold – for å gjøre bloggen synlig når noen søker på Google.

Løpende verdi

Eksempler på eviggrønt innhold er oppskrifter, guider, tips og steg-for-steg. For eksempel en liste over de beste filmene på Netflix fra 80-tallet, eller en oppskrift på hjemmelaget tacokrydder. For noen måneder siden skrev jeg et innlegg på hvordan du kan skrive bedre bloggtitler, og to uker senere lå den på første side når jeg søkte på «skriv gode titler» i Google. Ser du sammenhengen? Om jeg skrev noe som ikke ville være interessant to uker senere, ville heller ikke bloggen blitt synlig i søkemotorer.

Så, selv om du absolutt burde skrive innlegg om dagsaktuelle temaer og ting som skjer i nyhetsbildet, burde du også ha fokus på å skrive gode innlegg som underviser og gir verdi til leseren, også over tid. Det er disse innleggene som til slutt vil tilføre verdi tilbake til deg, i form av løpende trafikk fra søkemotorene.

Ezra Jeffrey

Bloggbar med Carina Behrens på Facebook

Carina Behrens

Carina Behrens har drevet med blogging og sosiale medier siden starten av internettet. Hun er utdannet journalist, erfaren blogger og skribent, og jobber med inbound marketing som konsulent (innhold og SEO). Blogger privat på carinabehrens.com.

2 Comments
  1. Martine

    20. mars 2018 17:59

    Jeg er dårlig på dette, men prøver å bli bedre. Det er lett å trykke publiser, og så glemme av innlegget etter noen dager. Nå prøver jeg å holde liv i innlegg jeg vet kan være aktuelle i lang tid fremover ved å bruke god tid på SEO.

    • Carina Behrens

      20. mars 2018 21:37

      Ja, det er bra! Til og med de som blogger personlig har som regel gode innlegg som kan være eviggrønne, og dermed være en kilde for nye lesere gjennom søkemotorer 😊

Legg igjen en kommentar