H

Hvorfor du trenger eviggrønt innhold (og hva det er for noe)

Eviggrønt innhold. Kvinne i naturen.

Skal du bli synlig i Google trenger du noen triks opp i ermet. Og med triks opp i ermet mener jeg godt innhold som aldri går ut av mote, selvfølgelig.

Og med aldri går av moten så mener jeg innhold som folk kommer til å fortsette å søke på etter tid. Mest sannsynlig er det det eviggrønne innholdet ditt som kommer til å generere mest trafikk over tid, fordi det er relevant og søkervennlig i Google.

Å optimalisere bloggen for søkemotorer er en prosess som kan ta lang tid, så det du skriver om i dag, det folk søker på i morgen, trenger ikke nødvendigvis igjennom alt . Skriver du derimot om noe folk alltid vil fortsette å søke på, som folk alltid kan fortsette å dele med andre, da vil du komme høyt opp i Google-søk. Og det er dette vi vil, folkens!

Det kan være krevende å rangere høyt i Google på eviggrønt—nettopp fordi poenget med innholdet er å rangere høyt i Google… La meg forklare: Eviggrønt innhold er det innholdet folk søker på i Google. Fordi folk søker på det i Google er det mange som skriver om det samme. Temaene er ofte brede og de skal jo være aktuelle kontinuerlig. Derfor er det ekstra viktig at du jobber med søkemotoroptimaliseringen (SEO) av innlegget. Dette er den aller viktigste faktoren i om ditt innlegg vil dukke opp høyt i Google.

Det du skriver i dag skal være relevant om to/tre år

Eksempler på eviggrønt innhold er oppskrifter, guider og tips. For eksempel en liste over de beste 80-tallsfilmene på Netflix, eller en oppskrift på hjemmelaget tacokrydder. Da jeg først startet Bloggbar i 2017 skrev jeg en artikkel om hvordan du kan skrive bedre bloggtitler . To uker senere lå den på første side da jeg søkte på «skriv gode titler» i Google – og den ligger der enda! Ser du sammenhengen? Om jeg skrev noe som ikke ville være interessant to uker senere, ville heller ikke bloggen blitt synlig i søkemotorer to år senere.

Altså: Selv om du burde lage innhold om ting som skjer i din nisje og oppdateringer på hva som skjer i bedriften, burde du også ha fokus på å skrive de gode artiklene som gir ekte verdi til leserne dine (eller, som jeg liker å kalle dem: de potensielle fremtidige kundene dine), også over tid. Det er disse artiklene som vil gjøre nettsiden din søkbar og deg og produktene dine synlige. Det er disse artiklene som får deg på førstesida i Google så du kan ta med baconet hjem.

Konkret tips: Søkeordsanalyse

Om du ikke drev med det du drev med, om du ikke kunne noe som helst om din nisje, hva hadde du startet å søke på?

For min del er for eksempel hvordan skrive gode titler et veldig godt sted å starte. Hvor er det naturlig for deg? Spør for eksempel en nysgjerrig venn: hva lurer de på om det du driver med? Back to the basics.

Gjør en søkeordsanalyse. Bruk verktøy som keywords.io og answerthepublic.com for å finne ut hva folk søker på i din nisje, og bruk det når du finner ut hva du skal blogge om.

CategoriesUkategorisert
  1. Martine says:

    Jeg er dårlig på dette, men prøver å bli bedre. Det er lett å trykke publiser, og så glemme av innlegget etter noen dager. Nå prøver jeg å holde liv i innlegg jeg vet kan være aktuelle i lang tid fremover ved å bruke god tid på SEO.

    1. Ja, det er bra! Til og med de som blogger personlig har som regel gode innlegg som kan være eviggrønne, og dermed være en kilde for nye lesere gjennom søkemotorer ?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *